De financiën:

Introductie:

Onze vereniging heeft als belangrijke doelstelling het bieden van leuke en spannende activiteiten voor onze leden. Wij streven ernaar hierin veel variatie te beiden welke ook toegespitst is op de verschillende leeftijdsgroepen van onze leden. Uiteraard conform de algemene doelstellingen van scouting. Uiteraard dienen hiervoor financiële middelen beschikbaar te zijn. In de sectie financiën zullen wij een overzicht geven van onze belangrijkste inkomsten en uitgaven.

Inkomsten:
Gezien de inkomsten, kunnen deze worden gesplitst in drie grote groepen.

 

1. Bijdrage van onze leden
Deze bijdrage is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de totale inkomsten van de vereniging en bestaat uit twee onderdelen; de contributie en de eigen bijdrage voor deelname aan ons jaarlijks zomerkamp. Wij streven ernaar, en zijn hier in de laatste jaren ook succesvol in, om deze totale inkomsten 100% beschikbaar te stellen aan de activiteiten die wij organiseren. Dit zijn de opkomsten, weekenden, zomerkampen, en regio activiteiten.

Contributie
Wij zijn trots te melden dat we door het organiseren van vele activiteiten en de hulp van onze vele enthousiaste vrijwilligers, we sinds 2011 geen verhoging meer hebben gehad in de contributie.not available on app store vuur

De contributie bedragen per kwartaal per speltak voor 2016 en 2017 blijven dan ook:                

Bevers               €30                
Welpen              €33                
Scouts               €36                
Explorers           €42                
Rover-scouts     €33

Deze bedragen zullen door middel van een incasso worden geïnt rondom de eerste werkdag van elk kwartaal, dus in de maanden januari, april, juli en oktober. Tevens is er voor elk nieuw lid een eenmalige bijdrage van €15. Dit is inschrijfgeld, en tevens een vergoeding voor je persoonlijke DRAS8 petje, met bijbehorende das en klompje. Eigen bijdrage zomerkamp (ZOKA) Het zomerkamp kan men zeker voor onze leden als het hoogtepunt van het jaar betitelen. De vereniging neemt een groot deel van deze kosten voor haar rekening, en slaagt er door onder andere verhuuractiviteiten van onze eigen blokhut in, de kosten van het zomerkamp te reduceren. Zonder eigen bijdrage van onze leden zou het echter niet mogelijk zijn een uitdagend zomerkamp te organiseren.

Het hieronder vermelde overzicht van de eigen bijdrages voor het zomerkamp is gebasseerd op de bijdrages van 2016 en is een goede indicatie voor de komende jaren. Speltakken hebben echter, in overleg met de leden, hierin ook nog een bepaalde vrijheid.                
Bevers, 3 dagen                  €25                
Welpen, 7 dagen                 €60                
Scouts, 8 dagen                  €100                
Explorers, min. 8 dagen      €100

Stichting Leergeld
Steeds meer ouders kunnen hun kinderen niet mee laten doen met bijvoorbeeld sport, muziek- of dansles, hobbyclub, enz. omdat ze dat niet kunnen betalen. In Eindhoven zijn drie stichtingen die kinderen tussen de 4 en 18 jaar kansen bieden om toch mee te kunnen doen. Een daarvan is de Stichting Leergeld. Informatie is te vinden op hun website: http://www.leergeld.nl/locaties/eindhoven/regelingen

2. Subsidies
Tot op heden hebben we ieder jaar nog een flinke ondersteuning mogen ontvangen van de gemeente Eindhoven. Deze komt overeen  met gemiddeld over de laatste jaren 40% van onze totale inkomsten. We dienen hier elk jaar een plan voor te leveren met de geplande activiteiten voor onze leden. Hierin worden details vermeld over ledenaantallen, speltakactiviteiten, vaardigheden welke worden bijgebracht aan onze jeugd- en stafleden en overige activiteiten die door onze vereniging ondersteund worden. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan het jaarlijkse fakkeldefilé, de dodenherdenking in Acht en de Jantje Beton actie. Deze plannen worden als het jaar voorbij is ook geëvalueerd om de definitieve bijdrage van de gemeente vast te stellen.

3. Overige inkomsten

Onze vereniging is ook actief buiten de normale wekelijkse activiteiten. Verschillende inzamelingsacties vinden plaats gedurende het jaar. Sommige klein en andere groot. Daarnaast verhuren we onze blokhut aan andere scouting (of gerelateerde) verenigingen en voor een kleine bijdrage aan onze eigen leden. In totaal halen we hier 20% van onze inkomsten uit dankzij enthousiaste leden, maar ook zeker dankzij de hulp van onze vrijwilligers en ouders van onze leden. De jaarlijkse spullenbeurs is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Uitgaven:


Voor de uitgaven is er een onderverdeling in vier groepen.

 PET6429w1. Activiteiten
De uitgaven voor de activiteiten van de groep zijn ongeveer 40% van het totale jaarlijkse budget. Zoals reeds bij de inkomsten uit bijdrage van onze leden is vermeld, streven wij ernaar de uitgaven voor activiteiten in ieder geval niet minder te laten zijn dan de inkomsten door eigen bijdrage. In het jubileumjaar 2016, liggen deze kosten door een dagje Efteling voor de gehele vereniging en het gezamenlijke zomerkamp in België zelfs fors hoger.

2. Blokhut
De totale uitgave voor onze accomodatie vertegenwoordigen ongeveer 30% van het totale budget. In deze kosten zit natuurlijk het gebouw zelf, inclusief onderhoud en alles wat daar verder mee te maken heeft. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld kosten voor energie, water, afval en verzekeringen.

3. Materialen
Onze totale jaarlijkse uitgave aan materialen zijn gemiddeld ongeveer 10%. Dit zijn niet alleen materialen welke we nodig hebben voor onze wekelijkse activiteiten, maar bijvoorbeeld ook tenten, poetsmiddelen, pionierspalen, klimmaterialen en nog vele andere gebruiksvoorwerpen. Onder deze categorie vallen ook materialen die wij nodig hebben voor onze jaarlijkse activiteiten. Kraamhuur voor de spullenbeurs bijvoorbeeld, materialen en inkopen voor de jaarlijkse overvliegdag en de nieuwjaarsreceptie en spullen voor Jota Joti.

4. Overige verenigingskosten
Tenslotte hebben we kosten die niet direct te maken hebben met de activiteiten, de (on)roerende zaken en het gebruik hiervan. Echter zonder deze kosten zou de vereniging geen bestaansrecht hebben. Deze kostenpost vertegenwoordigd ongeveer 20% van de totale kosten. Het grootste deel daarvan is voor Scouting Nederland. Als erkende scoutingvereniging dragen wij namelijk voor ieder lid, een bepaald bedrag af aan scouting Nederland. Hiervoor krijgen wij bijvoorbeeld een zeer uitgebreide reisverzekering voor al onze leden en staf wanneer wij op reis zijn. Onze leden krijgen allemaal een scoutpas en het bijbehorende magazine van scouting Nederland. We hebben toegang tot specialisten indien we vragen hebben. Er is een ledenadministratiesysteem beschikbaar en nog tal van andere handige ondersteunende mogelijkheden. Naast scouting Nederland betalen we ook een kleine bijdrage aan scouting regio Eindhoven. Dit zien we hoofdzakelijk terug in de regio scouting dagen en activiteiten welke elk jaar weer worden georganiseerd in en rondom Eindhoven. Een zeer belangrijke post binnen alle kosten maakt hier ook deel van uit en dit is het budget wat jaarlijkse beschikbaar is voor opleidingen en certificeringen van onze staf. Zonder hen en hun gedegen opleiding zouden de activiteiten niet of niet veilig georganiseerd kunnen worden.

Als we dan alles goed gepland hebben én als een goede scout onze verantwoordelijkheid nemen én goed met onze spullen, in dit geval financiën, omgaan, blijft er nog een heel klein beetje geld over. Hiermee proberen we dan elk jubileumjaar iets extra’s te doen voor onze leden, de staf en onze vrijwilligers.

Ledenadministratie

De ledenadministratie is binnen onze vereniging een taak die hoofdzakelijk door de speltakken zelf wordt opgenomen. Dit wordt verder ondersteund door de secretaris. Als u interesse heeft om lid te worden, of een keer te komen kijken, wil ik u graag doorverwijzen naar de sectie “Lid worden?” . Opzeggingen dienen te geschieden door middel van een schriftelijke bevestiging aan de desbetreffende speltak en de penningmeester.

Contactgegevens penningmeester

Jarno de Laat Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06 – 533 669 75

 

 sticker laat je uitdagen COMPO web

 

 

facebook logo

<--Openbare             
       Niet openbaar-->

facebook logo
Geen evenementen